Reguli noi pentru o problemă veche

Guvernul a aprobat de urgență modificări la Legea Procuraturii, astfel încît acestea să poată fi votate de Parlament în lectură finală deja în prima jumătate a săptămînii viitoare. CSP, organul de autoguvernare a procurorilor, e pornit să numească un procuror general după regulile vechi, însă prim-ministra Maia Sandu spune că guvernul nu are „încredere în această procedură de selectare”. Modificarea esențială propusă e ca o comisie formată de Ministerul Justiției să preselecteze printr-un concurs public cel puțin doi candidați din care CSP să aleagă procurorul general. O altă modificare importantă ține de experiența candidaților: vor fi eligibili candidații cu 5 ani în calitate de procuror sau judecător, sau 8 ani ca avocat ori ofițer de urmărire penală.

Dacă legea trece, concursul anunțat de CSP – la care, în ultima zi de depunere a dosarelor, numărul candidaților a crescut subit de la 0 la 7 – ar putea fi anulat.

Imperios și imediat

87 de judecători au semnat o cerere prin care solicită demisia in corpore a Consiliului Superior al Magistraturii (CSM), în cadrul unei Ședințe Extraordinare Generale a Judecătorilor, care ar urma să aibă loc pe 20 septembrie. „Resetarea și purificarea organelor [de autoadministrare judecătorească se impune imperios și imediat [...], fiind necesară declanșarea din proprie inițiativă a procesului de auto-restructurare,” se spune în cerere.

Toate drumurile duc spre Ungheni

Franța, țara TGV-urilor, ar putea finanța reabilitarea și modernizarea liniei de cale ferată Chișinău-Ungheni, potrivit unei scrisori de intenție semnate azi între guvernul RM și cel francez. Împrumutul va fi acordat în condiții preferențiale, iar fondurile vor fi destinate procurării echipamentelor automatizate și reabilitării a unor porțiuni de cale ferată. „Acest proiect este unul strategic pentru țara noastră și va îmbunătăți substanțial conexiunea rețelei moldovenești de cale ferată la cea română și europeană”, a declarat ministrul infrastructurii Vadim Brînzan.

În prezent, infrastructura învechită nu permite trenurilor să dezvolte o viteză medie mai mare de 60 km/h. Acolo unde calea ferată este veche și avariată, trenurile se deplasează cu 25 km/h.

Ieri, ministrul integrării europene Nici Popescu a declarat că în aproximativ doi ani la Ungheni ar putea fi construit un pod care să conecteze R. Moldova la ambițiosul proiect cunoscut drept „Autostrada Unirii.” „Am rugat să fie prioritizat segmentul Ungheni-Iași, pentru a scurta drumul de acces între Chișinău și Iași cu mult înainte de construcția autostrăzii în totalitate. Partea română a fost de acord cu acest interes comun al nostru”, a declarat Popescu.

Ce se mai aude?

În prima jumătate a acestui an, judecătorii au admis tocmai 5.122 (94,4%) solicitări pentru efectuarea interceptărilor și a respins doar 305. Această statistică arată că statul continuă să abuzeze de mecanismul interceptărilor. Încă în 2009, CEDO observa că numărul interceptărilor autorizate în Moldova, aproape automat, e „neobișnuit de mare.” Într-un articol din 2016, scriam aici pe sic! că, raportat la populație, judecătorii britanici autorizează 36,5 interceptări telefonice la un milion de locuitori. În Moldova pentru fiecare milion de locuitori sunt autorizate 2.799,1 de interceptări, adică de 76 de ori mai frecvent.

Încă unul apolitic

Activistul Vitalie Voznoi a depus actele pentru a fi înregistrat drept candidat la primăria capitalei din partea Partidului „Stînga Europeană”. Președintele formațiunii, Grigore Petrenco, a scris pe FB că Voznoi se poate lăuda cu faptul că a venit la toate ședințele CMC, spre deosebire de mulți consilieri. Însuși Voznoi a declarat că printre prioritățile sale se numără ecologia, transportul public și transparența structurilor municipale. În campanie, Voznoi vrea să evite „retorica politică,” iar dacă va cîștiga, promite să fie un „bun gospodar.”

Între timp, Andrei Năstase a spus că-și va anunța
în mod oficial candidatura din partea blocului ACUM pe 21 septembrie, după ce se va întoarce din vizita planificată în SUA.

Vă puteți abona la articolele noastre și pe Telegram.