Aterizat în judecată

Prim-ministra Maia Sandu a anunțat azi pe FB că Agenția Proprietății Publice (APP) a depus încă marți o cerere de chemare în judecată împotriva Avia Invest, prin care solicită recunoașterea nulității contractului de concesiune a Aeroportului Chișinău. Potrivit demnitarei, Guvernul consideră contractul din 2013 drept unul abuziv și încheiat cu multiple încălcări, fiind de asemenea în detrimentul interesului statului.

Pe de altă parte, fostul ministru democrat Valeriu Lazăr a criticat abordarea guvernului actual în privința concesionării, acuzîndu-l că se bazează pe „argumente inventate” și „calcule făcute pe genunchi”. Lazăr a afirmat că decizia de a concesiona Aeroportul în 2013 s-a bazat pe evaluări făcute de experți internaționali „de cea mai înaltă calificare.” În privința „taxei de dezvoltare” de 9 euro, fostul ministru spune că ea se aplică doar pasagerilor la plecare, învinuindu-i de fals pe cei care înmulțesc cifra la tot fluxul de pasageri. Potrivit lui Lazăr, Avia Invest a reușit să motiveze că o astfel de taxă de investițiii reprezintă o practică internațională. „Ceea ce pot admit este că suma aceasta s-a acumulat mult mai mult decît cea care era necesară.”

Totodată, fostul ministru al economiei a spus că e decis să-l dea pe Alexandru Slusari în judecată, după ce șeful comisiei parlamentare a declarat că Lazăr trebuie anchetat penal pentru rolul său în concesionare, dar și pentru presupusă implicare în devalizarea BEM.

Planuri la înălțime

După ședința Consiliului Suprem de Securitate, președintele Igor Dodon a vorbit și despre anularea contractului de privatizare a companiei Air Moldova, o acțiune pentru care există „toate premisele și argumentele.” Compania și-a schimbat recent conducerea, Iulian Scorpan fiind înlocuit cu Alexandru Ceban pe 9 septembrie. CSS a mai discutat și despre viitorul Aeroportului Mărculești: „Este un activ important al statului, care deține infrastructura necesară.” Potrivit lui Dodon, e nevoie de încă două aeroporturi internaționale, unul la sudul și altul la nordul republicii, pentru a crea concurență Aeroportului Chișinău.

Cum numim și cum demitem

Negocierile privind reforma procuraturii încă continuă. Igor Dodon spune că socialiștii vor accepta și candidați din afara sistemului fără a insista ca aceștia să aibă minim 15 de experiență în domeniu. Totuși, ACUM și PSRM încă nu au căzut de acord în privința comisiei de la Ministerul Justiției care va selecta candidații pentru șefia PG. De asemenea, președintele vrea criterii mai clare privind demiterea procurorului general. Acordul dintre ACUM și PSRM va fi semnat doar după votarea reformei procuraturii în Parlament.

Robinetul european

Uniunea Europeană a publicat un raport privind implementarea Acordului de Asociere cu Moldova. Am primit note de trecere la capitolul reforme economice și financiare, dar suntem restanțieri la justiție, lupta anticorupție, pluralitatea mass-media și investigarea furtului miliardului. Totuși, UE e mulțumită de primii pași ai noii guvernări, îndeosebi de anularea mixtului, eforturile anticorupție și de depolitizare a unor instituții de stat, astfel încît a redeschis robinetul cu bani europeni. Guvernul Sandu a semnat deja trei acorduri de finanțare în valoare totală de aproape 55 de milioane de euro.

Hîrtia și realitatea

Făcînd totalurile vizitei sale de ieri la Moscova, ministrul de externe Nicu Popescu a declarat că Moldova își dorește revenirea la un regim comercial fără restricții, așa cum prevede Acordului de liber schimb în cadrul CSI. Deși acest acord semnat în 2012 există pe hîrtie, Popescu observă că realitatea e alta: anul trecut doar 8% din exporturile R.M. au mers spre Rusia. Ministrul consideră că exportul poate crește, în interesul cetățenilor moldoveni, iar acordul CSI nu intră în contradicție cu acordul de liber schimb (DCFTA) pe care Moldova îl are cu Uniunea Europeană.

Arena din cîmp

Într-un articol intitulat „Fără gaz, energie electrică sau apă,” Agora enumeră „Opt probleme ale Arenei Chișinău, descoperite cu o lună înainte de data lansării vehiculată de PD.” Guvernarea precedentă plănuia lansarea către Hramul Capitalei (14 oct.), însă pînă acum la Arenă nu sunt trase conexiunile, exproprierea terenurilor s-a efectuat cu încălcări și nu au fost evaluate costurile de întreținere și numărul necesar de personal pentru atunci cînd Arena va fi gata. Nu în ultimul rînd, noul șef APP Eugen Moraru a amintit că statul poate pierde și Arena, și pămîntul, potrivit contractului încheiat cu investitorul.

Să nu rămînă pe drumuri

Transportatorii auto au protestat azi în PMAN, cerînd tarife mai mari pentru călătoriile interurbane. Reprezentantul operatorilor, Oleg Alexa, a acuzat Ministerul Economiei că-i tot amînă, deși are demult pe masă calculele conform cărora tariful ar trebui mărit pînă la 71 bani/km (față de 48 bani/km în prezent). Potrivit lui Alexa, ministrul Brînzan le-a cerut transportatorilor ceva răgaz pentru ca majorarea tarifelor să fie echilibrată cu oferirea de compensații pentru persoanele vulnerabile. Alexa spune că a sunat pe la ministere, însă „niciunul din acești specialiști nu a primit vreo solicitare de la Ministerul Economiei pentru elaborarea unui mecanism de ajutorare a persoanelor vulnerabile.” La protestul de azi au participat mașini care au avut pauză, așa că n-a fost suspendată nicio cursă, dar „data viitoare vom fi mai mulți”, a spus Alexa.

Vă puteți abona la articolele noastre și pe Telegram.