Înălbirea rozelor în numele stabilității

Igor Dodon recunoaște că între PSRM și PDM există o „colaborare parlamentară” construită „strict prin prisma pragmatismului politic”. Liderul informal al socialiștilor a declarat într-un interviu pentru Tribuna că această colaborare e limitată în prezent la „o formulă tehnică,” în care deputații democrați își oferă voturile în sprijinul unui guvern care „lucrează pentru oameni”. Însă Dodon a sugerat că parteneriatul ar putea evolua într-o alianță politică dacă PDM va reuși să se reformeze, unde reformarea înseamnă lepădarea definitivă de Plahotniuc. Alianța asta, deși președintele nu o numește așa direct, ar urma să asigure o „guvernare stabilă” pînă la alegerile din 2023.

Citiți și Top 9 minciuni ale anului 2019

Păturile lăsate-n drum

În același interviu , președintele Dodon a apărat decizia Guvernului de a majora tarifele pentru transportul interurban, spunînd că alternativa ar fi fost „blocarea completă a transportului de pasageri.” Totodată, șeful statului crede că Guvernul nu a făcut destul pentru a explica populației necesitatea majorării (că nu s-au operat majorări demult, că autoritățile au acceptat o creștere mai mică decît au solicitat transportatorii etc.). Dodon a mai spus că „păturile social-vulnerabile” vor fi compensate, indirect, prin inițiativele sociale aprobate recent.

Pe de altă parte, PDA a cerut anularea imediată a măsurii și revizuirea legislației într-un format care să includă și sindicatele, și deputații, în afară de reprezentanții Guvernului și ai transportatorilor. Formațiunea cere, între altele, măsuri sociale suplimentare pentru a atenua impactul creșterii tarifelor asupra celor mai săraci și sugerează că majorarea ar trebui să aibă loc treptat. Anterior, și PAS a criticat majorarea tarifelor în lipsa unor mecanisme de compensare pentru categoriile vulnerabile. La fel, PAS vrea să vadă garanții în scris care să arate că Guvernul a obținut într-adevăr de la transportatori promisiunea de investi în modernizarea și siguranța transportului de pasageri.

Încurajați de reușita colegilor interurbani, și microbuziștii din Chișinău vor tarife mai mari. Potrivit lor, costul transportării unui pasager variază între 8 și 10 lei, dar ei ar fi de acord și cu un tarif de 6 lei per călătorie. Ultima dată tariful în maxi-taxiurile din capitală a fost majorat în 2006.

Concesionarul prieten

Miliardarul rus Andrei Goncearenko spune că-i gata să se bată în judecată pentru dreptul de proprietate asupra companiei Avia Invest. Goncearenko e sigur de victorie, sugerînd că-și permite avocați internaționali din cei mai buni. „Provoacă uimire decizia autorităților de a iniția un litigiu care îl vizează pe un investitor dintr-o țară prietenă,” mai spune noul beneficiar al concesiunii asupra Aeroportului Chișinău.

Tot joi, PAS a prezentat un proiect de lege menit să blocheze tranzacționarea obiectelor de importanță strategică de către oligarhi și „oameni cu interese dubioase”, inclusiv prin intermediul firmelor offshore. Lista ar cuprinde Aeroportul Chișinău, Moldtelecom, întreprinderile responsabile de protecția și stocarea datelor, transportul feroviar și altele. Una din prevederile proiectului este că statul va putea să intervină în cazul în care un agent economic privat dorește să transmită drepturile de concesionar altuia.

Slaba consolare

Autoritățile ucrainene au decis să tranziteze gazul rusesc mai departe în Europa exclusiv prin Moldova și România, rezervînd ruta transbalcanică via Bulgaria doar pentru livrări în regim revers. Dar asta e o slabă consolare, avînd în vedere că Rusia și Turcia au inaugurat zilele astea un nou tronson al gazodului TurkStream. Asta înseamnă că volumele ce vor tranzita Moldova și comisioanele aferente vor scădea dramatic, cam de 10 ori deja, după estimările omg.md. Deși Moldovagaz pare să ascundă datele privind volumele tranzitate, acestea pot fi vizualizate în regim real pe resurse ucrainene.

Altele, într-o frază

◾ Autoritatea Aeronautică recomandă operatorilor să evite zboruri deasupra Iranului și Irakului și solicită o verificare minuțioasă a aeronavelor cu motoare de tipul celor instalate pe Boeingul prăbușit miercuri lîngă Teheran.

CEDO a condamnat Rusia într-un caz care a implicat detenția ilegală de către regimul de la Tiraspol a unui inspector fiscal din Tighina, răpit de miliție în martie 2010, judecat pentru „înaltă trădare și spionaj” în favoarea Chișinăului și în cele din urmă „grațiat” în octombrie 2011, după presiuni din partea organizațiilor internaționale.

◾ Liderul PL Dorin Chiroacă vrea ca Procuratura să investigheze preluarea de către businessmanul rus Igor Ceaika a televiziunilor afiliate PSRM, avînd bănuiala că în spatele acestei tranzacții private există o conspirație „pusă la cale împotriva Republicii Moldova” de către președintele Dodon și Kremlin.

◾ Leul moldovenesc a început anul 2020 la cel mai ridicat nivel din ultimii 5 ani, apreciază economistul Veaceslav Ioniță, notînd că rezervele valutate suficiente îi permite BNM să asigure o fluctuație lină a cursului.

◾ Tot Ioniță arată că acum cîștigul lunar în dreapta Nistrului e cu 50% mai mare decît în stînga Nistrului, față de anul 2015, cînd situația era aproape inversă; unul din motive e că Tiraspolul și-a epuizat rezervele valutare.

Vă puteți abona la articolele noastre și pe Telegram.