Cetățenii au dreptul

Curtea Constituțională a hotărît azi că cetățenii au dreptul să inițieze referendumuri legislative. Hotărîrea răspunde la o sesizare, depusă prin intermediul unor deputați PLDM, care ruga CC să spună „cui îi aparține puterea în statul Republica Moldova: poporului sau unui grup de persoane cu interese?”. În martie 2018, CEC-ul respinse deja a doua oară cererea de înregistrare grupului NuMixt, care a dorit inițierea unui referendum legislativ de anulare a noului sistem de votare. CEC a refuzat referendumul după ce s-a consultat cu Comisia juridică a Parlamentului. În particular, deputatul PD Sergiu Sîrbu a afirmat că „inițierea unui referendum legislativ e dreptul expres al Parlamentului”.

Siminon grata

La sfîrșitului lui august, activistul unionist George Simion n-a fost lăsat să intre în Moldova ca să parcurgă ultimul segment din Marșul Centenarului. Ieri, după expirarea celor 30 de zile de interdicție, Simion a venit la Chișinău pentru a participa la o emisiune TV, iar azi-noaptea, în timp ce se îndrepta spre vamă, a fost acostat de agenți ai Biroului Migrație de Azil. Simion a fost declarat indezirabil în Moldova timp de 5 ani și escortat spre graniță. Activistul și colegii lui afirmă că acesta a fost maltratat, deși atît BMA, cît și Poliția de Frontieră au respins acuzațiile.

Air Moldova rămîne albastră

Transportatorul național Air Moldova a fost privatizat pentru suma de 1,2 mlrd. Compania cîștigătoare, Civil Aviation Group, a transferat 50 mln lei în bugetul de stat, angajîndu-se să acopere datoriile Air Moldova cu restul sumei. SRL-ul a fost fondat cam o lună în urmă de operatorul românesc low-cost Blu Air (49%) și doi cetățeni moldoveni „cu experiență în aviația civilă” (cîte 25,5% fiecare). Blu Air operează 30 de nave Boeing, acoperind 80 de destinații. Air Moldova operează nave Airbus și Embraer, iar expertul Oleg Tofilat a declarat pentru Newsmaker că asta ar putea fi o problemă, din punct de vedere al costurilor de mentenanță. Totodată, navele Air Moldova nu pot zbura spre destinații atît de îndepărtate precum SUA, Canada și China, așa cum a promis unul din co-proprietarii fizici ai companiei cîștigătoare. În general, Tofilat crede că schema de privatizare a Air Moldova e un deja vu: compania care a cîștigat contractul de concesiune a Aeroportului Chișinău promisese și ea zboruri în Habarovsk, ca mai apoi să vîndă pachetul de control unor offshore-uri. Tofilat mai găsește straniu și faptul că Civil Aviation Group are un capital de doar jumătate de milion de lei, de 2.400 de ori mai puțin decît suma tranzacției.

Casa presei nu se vinde

Mold-street scrie că mîine Guvernul urmează să decidă privind reorganizarea complexului Casa Presei. Motivarea oficială e că, fiind absorbit de către Direcția pentru administrarea clădirilor Guvernului, complexul va fi administrat mai bine. Însă redacțiile găzduite acum de Casa Presei (mai puțin cele finanțate de guvern) se tem că va crește și mai mult chiria. Sau mai rău, complexul, aflat în inima capitalei, ar putea fi privatizat ulterior. „Proiectul de hotărîre demonstrează că statul a pus capac pe presa liberă din Republica Moldova. Noi am ajuns la o atitudine a autorităților față de presă sub nivelul pe care îl avea administrația sovietică”, a declarat Valeriu Saharneanu, președintele Uniunii Jurnaliștilor.

Bonusic

Rise Moldova a publicat un interviu cu Veaceslav Platon, controversatul bancher condamnat la 18 ani de închisoare pentru furtul miliardului:
VEACESLAV PLATON: NIMENI NU CREDE CĂ EXISTĂ UN ÎNTREG IMPERIU DE IMBECILI
.