Prezidențiabilii Igor Dodon și Maia Sandu s-au confruntat pentru prima dată, față în față, în cadrul unei dezbateri electorale la ProTV Chișinău în care au făcut afirmații cu duiumul, unele dintre care stîrnind discuții aprinse în spațiul public. Lăsînd la o parte detaliul legat de formatul liber al dezbaterii, care nu ne-a oferit prilej pentru viziuni și soluții la problemele de interes public major și în care candidații au excelat prin întrebări și nu prin răspunsuri, ne-am propus să verificăm cîteva din afirmațiile celor doi oponenți.

Igor Dodon: „400 de cazuri de suicid – rezultatul reformelor Maiei Sandu”

Candidatul PSRM a făcut în cadrul dezbaterii o afirmație dură legată de efectele reformelor promovate de Maia Sandu în perioada în care aceasta a fost ministru al Educației. Potrivit lui Igor Dodon, „în premieră, în anii 2012 - 2015 au fost înregistrate peste 400 de cazuri de suicid și tentative de suicid la copii, acesta este rezultatul reformelor.”

În urma analizei datelor, am constatat că afirmația lui Igor Dodon este falsă.

Întîi de toate, statistica invocată de Igor Dodon stîrnește întrebări. Maia Sandu a fost numită ministru în iulie 2012, iar noile reguli de BAC au fost introduse la sesiunea din 2013. În perioada 1 ianuarie 2012 – 30 iunie 2015, au fost înregistrate 17 cazuri de suicid și 110 tentative de suicid la minori cu vîrsta de 17 și 18 ani.1 Iar conform datelor BNS (Biroul Național de Statistică), pe categoria de vîrstă de la 15 la 19 ani, numărul de decese survenite în urma „leziunilor auto-provocate” sunt de 104 în perioada anilor 2011 - 2015.2

În același timp, chiar dacă numărul de sinucigași e „alarmant de mare”,3 el rămîne constant indiferent de specificul perioadelor alese.4

Dar problema majoră a acestei acuzații nu e atît faptul că Igor Dodon își permite să manipuleze cu cifre, ci mai degrabă faptul că nu există o legătură cauzală între reforma educației și numărul de sinucideri printre minori.

Conform Liubei Ceban:

„Nimeni nu-și pune capăt zilelor dint-un singur motiv. Principalul factor este de ordin intern și ține de sentimentul de singurătate, depresie sau boală mintală sau fizică. Și nicidecum camerele de luat vederi de la BAC.5

Potrivit sociologilor, cazurile de suicid sunt un subiect extrem de sensibil și trebuie tratate cu maximă responsabilitate.6

Maia Sandu: „Numărul populației angajate s-a redus cu 130 de mii în perioada cînd Igor Dodon a fost ministru”

În timpul dezbaterii subiectului legat de reforma inițiată de Maia Sandu la Ministerul Educației, candidata PAS a afirmat că prin politicile promovate de Ministerul Economiei, Igor Dodon ar fi „contribuit” la exodul populației și implicit la închiderea școlilor.

Conform Maiei Sandu, în perioada în care contracandidatul său a fost ministru al Economiei, „numărul populației angajate s-a redus cu 130 de mii de oameni, iar închiderea școlilor este rezultatul politicii dezastruoase a lui Igor Dodon.”

Cifra de 130 de mii avansată de Maia Sandu corespunde cu datele BNS7 și poate fi catalogată ca fiind corectă. Igor Dodon a fost numit viceministru în mai 2005, iar din septembrie 2006 și pînă în septembrie 2009 a deținut funcția de Ministru al Economiei. Conform informației BNS, la 1 ianuarie 2006 numărul populației ocupate în cîmpul muncii era de 1 milion 318 mii de persoane, iar la data de 31 decembrie 2009 aceasta a ajuns la nivelul de 1 milion 184 mii. Diferența este de 134 de mii, ceea ce corespunde afirmației Maiei Sandu.

În ceea ce privește partea care se referă la faptul că închiderea școlilor a fost rezultatul „politicii dezastruoase a lui Igor Dodon”, șirul logic prin care Maia Sandu ajunge la această concluzie nu este demonstrat în niciun fel. Deși informația că 130 de mii de de locuri de muncă au fost pierdute în această perioadă este adevarata, afirmația că anume asta a dus la închiderea școlilor este o manipulare.

Zborurile cu avioanele private ale lui Vlad Plahotniuc

Tema avioanelor e un alt exemplu în care oponenții au preferat să discute acuzații de legături oligarhice decît subiecte de politici publice necesare țării.

În particular, Maia Sandu l-a acuzat pe Igor Dodon de faptul că ar fi zburat de cîteva ori în deplasări cu avionul privat al lui Vlad Plahotniuc. La rîndul lui, Igor Dodon i-a adus o acuzație similară Maiei Sandu, care ar fi zburat în 2012 împreună cu Vlad Filat la Doha.

Deși acest subiect este important doar conjunctural, să vedem cine și cîtă dreptate are aici.

Maia Sandu: „Pentru ce merite ați zburat cu avionul privat al lui Plahotniuc?”

Maia Sandu a menționat că din documentele pe care le deține, Igor Dodon ar fi avut 4-5 zboruri, inclusiv la Odessa și Geneva, cu un avion privat al lui Vlad Plahotniuc și că zborurile ar fi costat 200 de mii de dolari. Igor Dodon a confirmat în cadrul emisiunii despre faptul că ar fi efectuat un zbor la Odessa la invitația unor prieteni și că de fapt costurile au fost achitate de aceștia.

Maia Sandu s-a referit la dezvăluirile publicate într-o investigație8 realizată de RISE Moldova, care se bazează pe date oferite de poliția de frontieră a Ucrainei. RISE Moldova a urmărit zborurile private ale lui Igor Dodon în 2010, unde punctul de pornire și sosire a fost Aeroportul Internațional din Odessa. De aici, Igor Dodon a zburat de patru ori la bordul unor aeronave ale companiei Nobil Air aparținînd lui Vlad Plahotniuc.

Prin urmare, Igor Dodon a mințit în cadrul dezbaterii la ProTV atunci cînd a afirmat că a mers doar o dată cu avionul privat al lui Vlad Plahotniuc.

Igor Dodon: „La Doha ce-ați căutat cu Filat în doi ?"

Igor Dodon a afirmat că Maia Sandu a zburat împreună cu Vlad Filat la Doha (statul Qatar) cu un avion privat, iar cheltuielile de 65 de mii de euro au fost achitate în numerar. Maia Sandu a replicat că a fost o deplasare de serviciu decisă conform unei hotărîri de Guvern și că în componența delegației au fost mai mulți miniștri, nu doar ea și Vlad Filat.

Într-adevăr, a existat o Hotărîre de Guvern, conform căreia în componența delegației, care a inclus 14 persoane, se regăsesc Vlad Filat, Iurie Leancă, Maia Sandu, Marcel Răducan și alții. Nu este mai puțin adevărat că punctul 2 al respectivei hotărîri precizează că „instituțiile delegatare” asigură cazare și diurnă pentru toți membrii delegației, iar cheltuielile de transport – pentru doar două persoane din cadrul Ministerului de Externe. În concluzie, afirmația Maiei Sandu este, în linii mari, corectă, iar cea a lui Igor Dodon – falsă.

În loc de concluzie

Așadar, runda de dezbateri televizate între cei doi protagoniști ai prezidențialelor din Republica Moldova a demonstrat încă o dată, dacă mai era nevoie, că unii politicieni nu știu, sau nu vor, să joace cinstit un meci politic, recurgînd uneori și la manipulări pentru a-și atinge scopul. Va conta oare pentru cetățeanul de rînd responsabilitatea afirmațiilor făcute?

Acest articol poate fi preluat în întregime, cu menționarea sursei, iar în cazul republicării pe web, și cu însoțirea unui link activ spre articolul original.

  1. Date statistice privind cazurile de suicid şi tentativă de suicid în rîndurile copiilor şi minorilor înregistrate pe teritoriul Republicii Moldova, date.gov.md

  2. Decedati pe Ani, Medii, Cauze de deces, Sexe si Grupe de virsta, statistica.md

  3. Statistici: rata suicidului în R. Moldova NU este în creștere, însă este alarmant de MARE!, mirt.md

  4. Liuba Ceban: Хочу обратиться публично к Г-ну Додону и его симпатизантам, facebook.com

  5. ibid.

  6. Lupta Dodon-Sandu și tema suicidului în spațiul public: sunteți gata să vă asumați riscurile?, youtube.com

  7. Ancheta forței de muncă, statistica.md

  8. La 14 iuie 2010, Igor Dodon a ajuns la Odessa cu un autoturism Lexus, iar de acolo la bordul aeronavei NBL 101 a zburat la Moscova (aeroportul Vnukovo). Peste două zile revine la Odessa cu avionul NBL 102 de la Moscova (aeroportul Domodedovo). Pe 27 august 2010, Igor Dodon a mers la bordul aeronavei NBL 101 din Odessa la Nisa, revenind a doua zi cu același avion, dar de la Geneva. De la Odessa liderul PSRM se întoarce la Chișinău folosind automobilul Lexus. Interesant este că prima dată, Igor Dodon a folosit două avioane diferite ale companiei Nobil Air: NBL 101 (Odessa – Moscova) și NBL 102 (Moscova – Odessa). Călătoriile secrete ale lui Dodon cu avionul lui Plahotniuc, rise.md

  9. Hotărîrea Guvernului cu privire la vizita oficială în Statul QatarHotărîre de Guvern nr. 985 din 24 decembrie 2012 cu privire la aprobarea delegației moldovenești pentru vizita în Statul Qatar (10-12 decembrie 2012), lex.justice.md