Updt 1: În versiunea originală a articolului, în paragraful care începe cu „Deși nu mai puțin de 25 de ONG-uri...”, s-a menționat eronat că „nici MMPSF, nici fundația politicianului nu au reacționat”. De fapt, Ministerul a făcut precizări aici.

Iată un truc de comunicare din manualul pentru începători:

1. Se dă un politician compromis sau altfel lipsit de credibilitate (Clientul);

2. Se identifică o cauză 100% pozitivă, asupra căreia opinia publică e unanimă: să fie ceva social, o problemă ce ține de copii (Cauza);

3. Se identifică o personalitate cu o imagine pozitivă, o persoană populară, un un artist, de exemplu (Ambasadorul). Combinăm acum toate cele trei componente. Pe fundalul Cauzei, alături de Ambasador, Clientului i se asigură un transfer de imagine.

Publicul din Moldova devine martor la tot mai multe trucuri din astea. Mulți politicieni astăzi preferă să pozeze alături de copii, bătrîni, sportivi, artiști. Așteptăm cu nerăbdare prima fotografie cu vreun animăluț.

Trucul în sine nu e penal, decît dacă se joacă murdar.

Recent, fundația lui Vlad Plahotniuc „Edelweiss” a devenit foarte activă în combaterea violenței împotriva copiilor, televiziunile fiind inundate cu spoturi în acest sens. Poți să ai orice împotriva lui Vlad Plahotniuc, dar cum poți să nu fii de acord că violența în familie este ceva rău? Mai ales cînd Valentina Naforniță, cîntăreața cu care se mîndrește întreaga țară, se regăsește printre ambasadorii cauzei.

Trucuri electorale: Observați pe undeva în spot menționat MMPSF?

În spot, ți se dă un număr de telefon la care poți semnaliza cazuri de violență împotriva copiilor. Ce înțelege telespectatorul simplu e că acest număr de telefon a fost lansat și gestionat de Fundația lui Vlad Plahotniuc. Dar asta este un fals, sau cel puțin o inducere în eroare!

Ceea ce se omite este că acest număr de telefon este, de fapt, lansat și gestionat pe bani publici de Ministerul Muncii, Protecției Sociale și Familiei (MMPSF) încă din iunie 2014.1 La acest proiect au pus umărul și multe organizații neguvernamentale specializate. Dar despre meritul lor nu se spune un cuvînt în spoturile difuzate, toți laurii fiind culeși de Edelweiss.

Și asta se întîmplă în plină perioadă electorală.

Deși nu mai puțin de 25 de ONG-uri specializate au denunțat public2 acest truc mai mult de o săptămînă în urmă, spoturile continuă să fie difuzate.

„Alegerea perioadei electorale pentru desfăşurarea campaniei nu este deloc întâmplătoare. În acest sens, asocierea Telefonului Copilului cu imaginea fundației respective, care este implicată politic, este inadmisibilă, în detrimentul interesului superior al copilului și ridică semnale alarmante despre politica MMPSF privind dezvoltarea Serviciului dat.”, se spune în Declarația ONG-urilor din domeniu.

Desigur, spoturile plasate la toate televiziunile cu acoperire națională costă bani, pe care Ministerul nu și i-ar permite. Probabil, Edelweiss achită bani mulți pe această campanie, dat fiind că doar un minut la Prime costă 3.000 euro. Dar aici aistăm la un alt truc, pentru că beneficiarul acestor televiziuni este același Vlad Plahotniuc, care, afară de faptul că își drege un pic imaginea (și, prin asociere, imaginea partidului său), scoate banii dintr-un buzunar (Edelweiss) și îi pune în alt buzunar (Prime, de exemplu).

Acest ultim truc, de altfel, se înscrie într-o serie de acțiuni prin care vice-președintele PDM abuzează aparent de putere pentru a promova fundația care-i poartă numele. Recent, Anticoruptie.md a relatat despre o indicație3 prin care materiale publicitare Edelweiss urmează a fi plasate „obligatoriu” în toate oficiile poștale din țară.