În legea privind politica bugetar-fiscală pentru 2017, a fost aprobată o prevedere prin care colaboratorii poliției vor încasa ca bonus salarial 25% din volumul amenzilor aplicate cu implicarea lor. Pentru implementarea prevederii, la 1 martie 2017 Guvernul a aprobat Regulamentul privind procedura de stimulare financiară a agenților constatatori din cadrul Inspectoratului General al Poliției al Ministerului Afacerilor Interne.1

Argumentarea autorilor ideii este că „măsura va contribui la disciplinarea șoferilor, la reducerea riscurilor pe drumuri și la reducerea riscurilor de corupere”. Anterior, tot în vederea eficientizării lucrului polițiștilor, Guvernul a permis acestora să încaseze direct banii din amenzi.2

Vor reduce aceste inovații presiunea corupțională în rîndul polițiștilor, dar și riscurile pe drumuri? Avem dubii întemeiate. Iată-le explicate mai jos:

Ridicarea permisului devine total neinteresantă, pentru că 25% dintr-un permis e zero lei.

Teoretic polițiștii pot încasa zilnic zeci de mii de lei

O patrulă polițienească formată din doi polițiști, ascunsă bine pe traseul Chișinău-Leușeni sau Chișinău-Bălți, are capacitatea de a documenta zeci de cazuri de încălcare a vitezei. Prin metoda exagerării, să vedem care ar fi suma maximă de încasări într-o zi de lucru a unui echipaj norocos de poliție.

Să luăm situația „ideală”. Presupunînd că în toate cazurile și șoferii, și polițiștii merg pe varianta „facem proces verbal” și nu pe varianta „sau cum?”, capacitatea de amendare va fi de 24 de amenzi aplicate pe oră3 (5 minute pe caz per polițist). Polițiștii vor favoriza oprirea încălcărilor mai mari, amenda maximă pentru depășirea vitezei fiind de 1.500 de lei, respectiv cele 24 amenzi pe oră se vor transforma în peste 36.000 de lei pe oră. Încasările unui echipaj în opt ore de muncă se pot ridica la aproape 300.000 de lei, dintre care cei doi polițiști vor împărți la doi 75.000 de lei.

Pentru munca din acea zi.

O altă situație „ideală” este înarmarea polițiștilor cu calculatoare-tabletă pentru documentarea parcărilor neregulamentare.4 Cîte parcări neregulamentare poate documenta prin fotografiere un agent de circulație? La o capacitate de 30 de cazuri pe oră (iar în centrul Chișinăului asta nu-i greu) un polițist poate aplica amenzi de 72.000 de lei pentru parcare ilegală într-o zi.

Amenzile rutiere sunt, însă, floare la ureche. Dacă polițistul documentează un caz în care o persoană juridică e implicată în comercializarea drogurilor, amenda poate ajunge la 6.000 de unități convenționale,5 adică 300.000 de lei.

Cine nu dorește bonus financiar, să ridice mîna

Evident că posibilitatea încasării legale, fără riscuri a unui asemenea venit enorm va crea o presiune corupțională internă majoră pe sistemul polițienesc. Majoritatea polițiștilor din alte subdiviziuni vor dori să ajungă la patrulare și majoritatea polițiștilor de patrulare vor insista să fie trimiși în misiuni pe teren. Decidenții din INP și IGP ce vor lua astfel de decizii vor deveni persoane foarte importante, foarte căutate, foarte des sunate de oameni foarte importanți și de cumetrii acestora. De ei va depinde diferența între un salariu de 3.500 de lei lunar pe care îl primești ca polițist de sector și un venit legal de cîteva ori mai mare… pe zi.

În 2015 polițiștii au aplicat amenzi rutiere în valoare de 140 de milioane de lei. O pătrime din această sumă face 35 de milioane de lei. Amenzile din anii precedenți sunt floare la ureche față de cele ce vin în 2017, datorită unor alte decizii punctuale între care există o legătură.

Decizii recente ce bat în aceeași direcție

În ultimele luni amenzile au fost majorate semnificativ.6 Unitatea convențională în baza căreia se aplică a crescut de la 20 de lei la 50 de lei.

În 2017 moldovenii riscă să achite cele mai mari amenzi rutiere din Europa, raportat la veniturile lor.7 Eschivarea de la plata amenzii va fi redusă la minim, iar plata poate fi efectuată polițistului pe loc. În plus cavalerii bastonului și țuruiacului vor încasa legal 25% din sumă.

Vor reduce aceste inovații riscurile pe drumuri? Avem dubii întemeiate.

Cît e 25% dintr-un permis de conducere ridicat? Zero lei…

În Moldova deja există o inversare a cauzelor pierderii de vieți omenești în accidente și încălcărilor documentate de poliție. Polițiștii preferă să amendeze pentru încălcări ușor de documentat, cum ar fi viteza excesivă, nerespectarea marcajului rutier sau a culorii roșu a semaforului. Între timp, oamenii mor pe drumuri în primul rînd tamponați la traversarea străzii.8 Doar că aceste încălcările ca neacordarea priorității la trecerea de pietoni sau traversarea neregulamentară a străzii sunt foarte greu de surprins și de documentat. Polițiștii în condițiile actuale amendează nu pentru ceea ce ne ucide cel mai des, ci pentru ceea ce e mai ușor de documentat și de demonstrat, eventual, în instanță.

Prevederea 25% va agrava și mai mult irelevanța eforturilor instituției, pentru că va crea o altă predispoziție ce nu ține de riscurile pentru cetățeni – motivația financiară. Polițiștii vor căuta să documenteze acele încălcări care sunt amendate cel mai mult. În plus, una din cele mai eficiente pedepse în disciplinarea șoferilor – ridicarea permisului – devine total neinteresantă, pentru că 25% dintr-un permis e zero lei. „Mai bine” aplici amenda financiară. Mai bine pentru bugetul polițistului, nicidecum pentru securitatea rutieră.

Prevederea 25% mai comportă un mare risc – cel al precedentului. Dacă polițiștii au dreptul să ia bonus din amenzile aplicate, de ce nu ar avea același drept inspectorii fiscali, inspectorii ecologici sau inspectorii în construcții? O dezlegare la venituri legale din amenzi va crea pe fiecare domeniu baroni ai inspectoratelor, care decid cine merge în misiune pentru a aplica amenzi.

Acest articol poate fi preluat în întregime, cu menționarea sursei, iar în cazul republicării pe web, și cu însoțirea unui link activ spre articolul original.