ACUM și PSRM ne-au oferit ieri, 11 aprilie, o rundă de negocieri publice. Subiectul principal al negocierilor (deși ambele părți au evitat să le numească așa, din considerente de imagine) a fost „ce negociem?”. După mai bine de o lună de discuții indirecte prin comunicate de presă și postări pe FB, e totuși un pas binevenit (mai multe despre conținutul discuției, puteți citi aici și aici). În speranța că următoarele runde de negocieri vor fi mai reușite, avem un șir de recomandări pentru cele două tabere.

1. Pentru ACUM: Trimiteți negociatori care să negocieze

Blocul ACUM i-a trimis pe Alexandru Slusari și Mihai Popșoi. Ultimul abia își face debutul politic, așa că negociatorul principal a fost domnul Slusari. Misiunea a fost una dublă: să negocieze cu socialiștii, dar și să prezinte o imagine bună în fața publicului. Au eșuat în ambele privințe. Domnul Slusari a părut surd pe toată durată discuției, ignorînd oportunitățile subtile oferite de socialiști și ținîndu-se cu încăpățînare de scenariul pregătit de acasă. Socialiștii au flirtat cu „vom discuta la Consiliul Republican” și „haideți să discutăm”, în timp ce Slusari părea interesat de ce va urma după eșecul acestui prim rendez-vous și dacă cel cu care și-a dat azi întîlnire mîine va pleca la altul.

2. Pentru PSRM: Dezoligarhizarea nu înseamnă limba rusă și Greceanîi

Socialiștii au venit cu un set de propuneri care nu au nici în clin, nici în mînecă cu scopul declarat comun de a dezoligarhiza țara. Limba rusă ca limbă interetnică, legile privind Găgăuzia, anularea legii împotriva propagandei ruse și, cireașa de pe tort - numirea Zinaidei Greceanîi în funcția de președintă a Parlamentului. Aceeași Greceanîi care, în aprilie 2009, amenința ca vă împușca tinerii din PMAN, unii dintre care sunt azi deputați ACUM. PSRM știe că ACUM nu poate accepta așa ceva și aceste propuneri mai degrabă par menite să îngroape negocierile.

3. Pentru ACUM: Care-i planul?

ACUM s-a oferit să facă un guvern minoritar, socialiștii s-au indignat: cu 26 de mandate vreți să conduceți și Parlamentul, și guvernul! Slusari însă a spus că „haideți întîi să numim speaker de la ACUM, să votăm pachetul de legi, pe urmă vedem cu guvernul”. Acest „pe urmă vedem” le oferă socialiștilor un pretext să acuze ACUM de neseriozitate și să dea vina pe ei pentru eșecul negocierilor. Năstase, Sandu & Co trebuie să decidă clar care sunt scenariile posibile pe care le propun socialiștilor.

4. Pentru PSRM: Nu confundați formalitatea și legalitatea

PSRM insistă foarte mult pe ideea că trebuie să fie o majoritate formală, întrucît așa cere legea. Regulamentul Parlamentului spune doar că „Majoritate parlamentară este considerată fracțiunea sau coaliția fracțiunilor, anunțată prin declarație, care cuprinde mai mult de jumătate din deputații aleși.” Adică nu e nevoie de o alianță formalizată. ACUM și PSRM au împreună 61 de deputați cu care pot alege conducerea Parlamentului și pot vota legi fără acorduri nupțiale și alte formalități.

5. Pentru ACUM și PSRM: Negocierile înseamnă a ieși în întîmpinare

Negocierile presupun și un pic de acomodare reciprocă. Socialiștii insistă pe alianță ca la carte, știind că alegătorii ACUM sunt mai sensibili și nu vor accepta asta. ACUM, la rîndul lor, cer totul și nu oferă nimic, de parcă PSRM nu are propriii alegători în fața cărora să răspundă. Discuțiile despre ce nu vom accepta trebuie să servească drept o sită, ca la sfîrșit cele două părți să aibă o listă clară cu lucrurile cu care sunt de acord și le pot face împreună. Miza nu este să ieși curat din aceste negocieri, ci să știi să negociezi așa încît să obții ce e cel mai important. Și doar după asta să încerci să punctezi politic pe detalii.

P.S.

E un început interesant pentru politicul din Moldova. Regulile „discuției” nu au fost clare, participanții au jucat stîngaci, rezultatele au fost pe măsură. Dar. E un început foarte necesar și așteptat de mult timp. Se pot ierta mai multe păcate și se apreciază intenția negocierilor publice. To be continued?