Pe parcursul întregii sale cariere politice, primarul Dorin Chirtoacă a lansat o mulțime de promisiuni electorale, dar și idei mai ciudate pentru a apărea în presă. Mai jos e o selecție din cele mai năstrușnice planuri ale primarului de Chișinău care așa și nu s-au realizat. Unele – din păcate, altele – din fericire.

Oprirea microbuzelor doar în stații și dotarea transportului cu GPS-uri

Primarul Dorin Chirtoacă a abordat tema opririi microbuzelor doar în stații în 2014,1 în timpul unei crize în transport, după ce șoferii au cerut majorarea tarifelor. Printre multe alte promisiuni făcute de edilul capitalei este faptul că microbuzele vor fi obligate să oprească doar în stații amenajate. Din 2014 pînă astăzi nu s-a înregistrat nicio schimbare în practica staționării la solicitare.

Șoferii microbuzelor opresc practic peste tot pentru îmbarcarea și debarcarea pasagerilor, punînd în pericol sănătatea și viața acestora și ale altor participanți la trafic.

Troleibuz fară fir până la Aeroport

Edilul capitalei a promis în 2015 că locuitorii Chișinăului vor putea circula cu troleibuze dotate cu baterii electrice până la Aeroportul Internațional Chișinău.2

Mai mult, transportul urban chișinăuian urma să se transforma în unul regional prin lansarea cursei Chișinău-Odesa. În acest scop, trebuiau să se utilizeze troleibuze belaruse cu baterii electrice asamblate de muncitorii RTEC.3

Aceste idei nu au fost transformate în realitate.

Linie roșie pentru pasagerii microbuzelor

În 2012, Dorin Chirtoacă a identificat supraîncărcarea microbuselor drept una dintre cele mai mari probleme ale transportului de pasageri în Chișinău. Declarațiile primarului au fost susținute de către poliție prin raiduri, care au adus amenzi de 156.000 lei doar într-o săptămână, iar suma anuală încasată de a șoferi pentru această încălcare a depășit un milion de lei.4

Soluția propusă de Dorin Chirtoacă a fost „panglica roșie”: în fiecare microbuz urma să atîrne o panglică roșie care ar fi delimitat spațiul special prevăzut unui anumit număr de pasageri.

Suntem în anul 2017, microbuzele circulă fără „panglici roșii” și supraîncărcarea rămâne o problemă.

Neconstrucția replicii bisericii Sfînta Sofia

În campania electorala din 2012, Dorin Chirtoacă a promis construcția unei replici a bisericii Sfînta Sofia din Istanbul. Construcția în stil bizantin trebuia să apară pe un teren din scuarul din fața centrului de birouri Kentford, închiriat unei societăți comerciale cu destinație de construcție a unui lăcaș sfînt. Primarul s-a arătat încîntat de construcția acestei biserici și a spus că aprobă proiectul și locația lui.5

După ce însă mai mulți orășeni au început să protesteze contra acestui proiect, în presă au apărut investigații cu numele proprietarilor și destinația reală a acestei construcții, care potrivit jurnaliștilor trebuia de fapt să fie o „biserică privată” cu o „necropolă pentru milionari”.6

Intersecții hașurate cu marcaj galben

Apariția marcajului galben care hașurează spațiul intersecțiilor în municipu a fost o surpriză atît pentru șoferi, cît și pentru poliție. Polițiștii au declarat că astfel de marcaj nu se regăsește în Regulamentul Circulației Rutiere, iar șoferii nu pot fi sancționați. Majoritatea șoferilor nu știau semnificația marcajului galben.7

Inițiativa a fost propusă de Dorin Chirtoacă ca parte a promisiunilor electorale în 2012. Acest marcaj rutier, potrivit edilului, urma să rezolve problema blocării intersecțiilor și trebuia să apară în 20 de intersecții ale orașului. Primarul nu a mai revenit niciodată cu o astfel de inițiativă.

Unde e panoul informativ pentru turiști din fața Primăriei?

O altă inițiativă abandonată de primarul Chirtoacă a fost panoul interactiv pentru turiști. Cu toate că instalarea acestuia a fost susținută de mai mulți parteneri privați de-ai Primăriei, la scurt timp panoul a încetat să mai funcționeze.8

Panoul a mai stat deconectat cîțiva ani în fața primăriei, fiind suport pentru panotaj electoral și alte anunțuri, pînă a fost demontat fără explicații în 2015. Nu se știe nici pînă acum cîți turiști au descoperit splendorile orașului cu ajutorul panoului digital interactiv.

Fabrica de prelucrare a deșeurilor

Toate orașele mari și medii din Europa își sortează și prelucrează deșeurile la fabrici specializate și scot mult profit din această activitate. Primarul Chirtoacă a susținut mai multe inițiative de a construi o astfel de fabrică la Chișinău, dar aceasta așa și nu a apărut, în pofida interesului manifestat de mai mulți investitori străini.

Încă în 2010 Dorin Chirtoacă spunea că apariția unei fabrici de prelucrare, prin ardere, a deşeurilor nu ar comporta niciun risc de ordin ecologic.9 Șapte ani mai tîrziu putem tălmăci exact vorbele primarului – desigur că nu comportă nici un risc, pentru că nu se construiește nicio fabrică.

Moratoriul virtual

În 2011 primarul a anunțat un moratoriu asupra desfăşurării lucrărilor de construcţie sau reconstrucţie în centrul istoric al Chișinăului. Chiar în acel an mai multe clădiri cu statut de monument istoric din centrul orașului au fost demolate, cu documente emise chiar de angajații Primăriei.10

Între timp, numărul monumentelor istorice demolate în centrul Chișinăului a ajuns la 75!11

Parcarea subterană din PMAN

Și în campaniile din 2005 (acum 12 ani) și în cea din 2007, Dorin Chirtoacă a promis construcția unor parcări supraetajate în centrul Chișinăului.12 Acestea așa și nu au apărut, în pofida faptului că primăria a autorizat construcția multor blocuri de oficii în centrul orașului, ceea ce a crescut cererea de parcări.

În 2014, după ce a privit cu speranță în sus, primarul și-a îndreptat atenția în jos și a venit cu inițiativa construcției unei parcări subterane sub Piața Marii Adunări Naționale. Proiectul primarului a fost refuzat de trei ori de Consiliul Municipal, una din cauze fiind costul extrem de mare al construcției – fiecare loc de parcare ar fi costat aproape 21 de mii de euro – cam cît o garsonieră.13

Tot în 2014, Dorin Chirtoacă a spus că are o viziune pentru centrul Chișinăului – să-l transforme în zonă pietonală, iar mașinile să meargă printr-un tunel pe sub Piața Marii Adunări Naționale.14

Alte promisiuni ce urmau a fi realizate pînă în 2015...

...conform Rapoartelor de activitate:15

• Amenajarea unei zone pietonale – în perimetrul str. Tricolorului, parcurile centrale, zona Muzeului de Istorie și a Bibliotecii Nationale, zona străzii Veronica Micle, zona Pieței Centrale (cu reogranizare şi cu strămutarea Autogării );

• Micșorarea aglomerației în zona centrală cauzata de piete, prin strămutarea acestora, combaterea comerțului neautorizat;

• Strămutarea autogărilor din zona centrală spre periferii;

• Amenajarea albiei rîului Bîc (după modelul rîului Dîmbovița din București) și transformarea zonei adiacente în zonă de agrement;

• Finalizarea construcției șoselei de centură a municipiului;

• Proiectarea unei conexiuni rutiere între cartierul Telecentru și sectorul Buiucani;

• Elaborarea unui studiu de fezabilitate privind necesitatea construcției unei conexiuni pe calea ferată între aeroport și centrul orașului;

Lista va continua?

Ar fi fost bine primarul să învingă corupția din primărie. Ar fi fost bine să aducă schimbarea promovînd o nouă generație de politicieni școliți în Europa. Ar fi fost bine să oprească demolarea monumentelor, să aplice graficul în transportul public, să implementeze tichetarea electronică, sistemul GPS, oprirea doar în stații și multe multe alte promisiuni electorale și contractuale.

Dar, vorba clasicului: „Asta nu s-a hotărît, fiindcă nu avem încă, ştiţi, nu ştiu ce nu avem, dar era bine să fie, vă spun sincer.”

Acest articol poate fi preluat în întregime, cu menționarea sursei, iar în cazul republicării pe web, și cu însoțirea unui link activ spre articolul original.

Vedeți și articolul „Poftim? Care sistem de tichetare electronic?”