Întrebat de parcările amenajate pe trotuar, Primarul capitalei Dorin Chirtoacă a declarat recent că o soluție mai bună „nu am văzut să găsească nimeni nicăieri în lume”.1

Zău? Dar haideți să luăm lucrurile pe rînd.

Care e problema?

Imaginea mașinilor cățărate pe trotuare s‐a întipărit deja adînc în peisajul orașului Chișinău. Nimeni nu se mai miră de trotuarele și spațiile publice din oraș ocupate de mașini, iar pietonii se supun tacit la umilința zilnică de a face slalom printre automobilele de pe trotuare. În esență, pietonilor li se fură treptat trotuarul.

Realități urbane.
Fotografie: Ion Vasilică

Care e soluția propusă de Primărie?

Dacă la începutul primului său mandat, în 2007, Primarul General nu vedea cu ochi buni practica parcărilor pe trotuar, pledînd pentru parcări supraetajate și subterane printre altele,2 ulterior Dorin Chirtoacă merge pe calea efortului minim și le amenajează direct pe trotuar.

Mai mult, Primarul Dorin Chirtoacă propune amenajarea acestor parcări chiar și în proiectele de renovare a străzilor3 finanțate de instituțiile europene.

Care e soluția cea mai bună din lume, potrivit Primarului?

În cadrul reparației capitale a străzii Alecsandri, Primăria amenajează parcări fie integral pe trotuar, fie parțial, unde parțial înseamnă că mașinile urmează să se parcheze pe o denivelare special amenajată cu două roți laterale.

„Parcările pe strada Vasile Alecsandri, de la [strada] 31 August în sus, urmează a fi amenajate în paralel cu strada, fie integral pe trotuar, fie parțial. [...] O altă soluție mai bună nu am văzut să găsească nimeni nicăieri în lume”, Dorin Chirtoacă4.

De ce soluția „cea mai bună” de fapt nu e cea mai bună?

Oricine face o plimbare pe strada renovată, chiar nefiind expert în urbanism, se poate convinge de următorul lucru: nu există un standard unic după care să fi fost amenajate parcările. În lipsa unor standarde clare, șoferii sunt puși în situația de a parca după cum îi taie capul:

Cea mai bună soluție din lume

Șoferii parchează sau pe trotuar, creînd piste de slalom pentru pietoni, sau în paralel cu trotuarul, fără a urca pe el „cu două roți”, după cum și-a imaginat Primarul, iar uneori chiar și in toate modurile deodată.

O soluție dintr­-o schemă?

Dar cel mai grav e că, potrivit unui contract al Primăriei cu o firmă privată, ieșit recent la iveală, această „cea mai bună” soluție ar face parte dintr‐o schemă.5 Se pare că Primăria cheltuie banii împrumutați de la BERD (pe care va trebui să‐i întoarcă plătitorii de taxe) pentru ca o firmă privată, cu fondatori din offshore, să facă profit în condiții deosebit de dezavantajoase pentru orășeni.6

Care ar fi soluțiile mai bune decît „cea mai bună” soluție din lume?

Conform recomandărilor EPA (European Parking Association), în amenajarea parcărilor trebuie să se țină cont de o serie de condiții minime obligatorii: iluminat, acces, rampe, navigare, securitate și trasee pietonale.

Majoritatea orașelor europene mari au elaborat și aprobat regulamente de amenajare a parcărilor. Spre exemplu, Rochford District din Marea Britanie, în „Parking Standards Design and Good Practice Supplementary Planning Document” prevede că „străzile pot fi proiectate astfel încît să prevadă parcări în paralel sau sub unghi, însă aceste parcări nu trebuie să obstrucționeze circulația pe carosabil și nici pe trotuar.”

Indiferent dacă parcarea e amenajată în paralel sau sub unghi, spațiul de parcare trebuie să fie delimitat fizic de trotuar, prin denivelare sau chiar prin bariere de protecție a trotuarului, astfel încît mașinile să nu obstrucționeze în niciun fel circulația pietonilor.

Ce ar fi dacă am gîndi în afara trotuarului?

În orașele mari, problema supraaglomerării transportului se soluționează prin metode care nu țin neapărat de lărgirea străzilor sau amenajarea parcărilor pe trotuare. Iată cîteva dintre soluții:

  1. Construcția parcărilor supraetajate în zonele centrale și crearea unui sistem de parking cu plată;

  2. Crearea unui zone business în afara centrului orașului, pentru a scoate presiunea de pe acesta;

  3. Dezvoltarea multipolară a orașului, ca oamenii să nu fie nevoiți să circule zilnic din zonele rezidențiale în centru și înapoi;

  4. Limitarea accesului transportului privat în anumite zone centrale ale orașului;

  5. Dezvoltarea transportului public și descurajarea utilizării transportului privat;

  6. Dezvoltarea traseelor pietonale și de cicliști pentru a oferi metode alternative de deplasare în oraș.

E legal să parchezi pe trotuar?

Printre șoferi bîntuie o convingere falsă: chipurile e corect să parchezi pe trotuar7 atît timp cît lași loc liber cel puțin un metru pentru pietoni.

Dar cît de corect este de fapt asta?

Legea interzice parcarea pe trotuar în lipsa unor marcaje care să permită explicit acest lucru. Fără un panou care să indice loc de parcare pe trotuar, cu marcaj corespunzător, oprirea sau stationarea este interzisă,8 indiferent de cît spațiu liber se lasă pentru pietoni. Prin urmare, toți șoferii care parchează pe trotuar în afara condițiilor de mai sus încalcă legea.

Și atunci de ce se tolerează o practică ilegală?

Bună întrebare. Mai ales că în lume există soluții mai bune, după cum am văzut. Dar pe lîngă Primărie, așteptăm răspuns la această întrebare și de la Ministerul de Interne, lîngă clădirea căruia, pe aceeași stradă Alecsandri, se pot observa mașini parcate neregulamentar pe trotuar.

  1. Declarația a fost făcută după ședința operativă de la Primărie, luni, 11 aprilie 2016

  2. Dorin Chirtoacă, nemulţumit! Ce nereguli a descoperit în lucrările de reparaţie a unei străzi, publika.md

  3. Programul electoral al candidatului la funcţia de primar general al municipiului Chişinău Dorin Chirtoacă

  4. Vezi p.1;

  5. Conferință de presă cu tema „Dezvăluirea schemei de estorcare a banilor de la cetățeni prin intermediul parcărilor cu plată în or. Chișinău”, ipn.md

  6. Copia Contractului de parteneriat public privat între Primăria Chișinău și EME PARKLEISYSTEM GMBH, după cum a fost publicat de activistul civic Adrian Filat

  7. Conform Regulamentului Circulației Rutiere, „trotuar” este elementul drumului destinat circulaţiei pietonilor care se află în imediata apropiere de carosabil sau este separat de el cu o zonă verde;

  8. Ibid., articolul 73;