Despre noi

sic! este un proiect al agenției IPN, implementat cu sprijinul financiar al Fundației Soros-Moldova și al Black Sea Trust.

Ne dorim o țară în care politicienii, demnitarii, funcționarii și formatorii de opinie sunt taxați de cetățeni și de opinia publică atunci cînd mint, duc intenționat în eroare sau manipulează. Vrem să avem concetățeni cu gîndire critică și capacitate de a identifica și penaliza minciunile și vorbele goale.

Din păcate, în prezent politicienii, dar și presa controlată de ei, își permit să mintă public și fac asta cu repercusiuni minime asupra imaginii lor. Fluxul mediatic este atît de încărcat și poluat cu pseudo-știri, încît majoritatea consumatorilor de știri nu reușește să analizeze veridicitatea acestora.

Scopul proiectului sic! e să identificăm în declarațiile publice de impact minciunile, inexactitățile și manipulările, să informăm într-un mod simplu și accesibil cetățenii despre acestea. În mod ideal, efortul nostru va încuraja cetățenii să aleagă surse credibile de știri, iar formatorii de opinie să se abțină de la manipulări.

În cazul în care identificați în presă știri sau declarații cu deficit acut de adevăr, vă rugăm să ni le semnalați la adresa watchdog@sic.md. La fel așteptăm sugestii privind îmbunătățirea calității articolelor noastre.

De asemenea, încurajăm atît jurnaliștii profesioniști cît și adepții jurnalismului cetățenesc să se alăture eforturilor proiectului sic! și să expedieze articole de fact-checking la adresa watchdog@sic.md.

Scriind articolele, vă recomandăm să urmați setul de reguli de mai jos (pe care de altfel îl urmăm și noi):

  1. Se verifică afirmații, nu opinii.
    Eu afirm că vs. Eu cred că. Se verifică afirmații care POT fi verificate factual.

  2. Se verifică afirmații care pot duce în eroare.
    De multe ori politicienii fac afirmații care crează impresii greșite despre cineva sau ceva. Nu contează dacă sunt făcute cu bună-șiință ori nu.

  3. Afirmația supusă verificării este relevantă.
    Nu se iau în calcul mici neatenții, erori de exprimare.

  4. Afirmația are potențial să fie repetată/preluată de alții.
    inclusiv mass-media, sau deja a creat o astfel de rezonanță.
    O afirmație falsă nu trebuie lăsată să influențeze opinia publică, inclusiv prin intermediul mass-media.

  5. Are potențial de a sta la baza unei acțiuni, politici publice.
    Uneori afirmațiile false, inexacte, sau bazate pe prejudecăți sunt lansate cu scopul de a influența opinia publică și de a netezi astfel calea pentru o acțiune politică ulterioară.

  6. Afirmația îi pare suspectă „omului din stradă”.
    Se verifică afirmațiile car pot trezi suspiciuni nu doar printre experți, ci și printre membrii publicului larg, oamenii simpli.

  7. De la alegație la situație (nu invers).
    Întotdeauna pornim de la o alegație existentă - vociferată de un politician, lider de opinie sau altfel exprimată - pentru a verifica o situație. Și nu invers. Cu alte cuvinte, nu inventăm o declarație pe care să o potrivim unei situații.