În cel mai citit ziar din Moldova – Komsomolskaya Pravda (Adevărul Komsomolist) – a apărut un articol, preluat imediat de mai multe portaluri de știri.

Despre ce e știrea?

Cel mai citit ziar din Moldova, Komsomolskaya Pravda a transformat un pamflet în știre, iar „știrea” circulă prin organele de dezinformare în masă într-o bucurie. Materialul e redactat în stil de deconspirare. Autorul, Igor Crudu, făcînd trimitere evazivă la „unele organe mass-media”, scrie că susținerea cancelarului german Angela Merkel pentru Maia Sandu a fost rezultatul unui schimb. Iar schimbul ar fi fost acceptul Maiei Sandu să primească în Republica Moldova 30.000 de refugiați sirieni din Uniunea Europeană.

În plus, chiar să fi dorit vreun candidat din Moldova să facă astfel de înțelegeri, n-ar fi putut.

Jurnalistul nu se obosește să ceară opinia candidatei. Mai mult, în material apar afirmații evident false prin care se explică de ce Maia Sandu ar fi acceptat înțelegerea: „Maia Sandu nu se gîndește la popor – pe ea o interesează doar viitorul ei politic și dacă acesta necesită acceptarea a 30 de mii de refugiați, ea așa și va proceda.”

Textul e însoțit de fotografia unui protest, descris drept „protest contra islamizării Germaniei”, în care apar 4 persoane cu un poster pe care apar 2 femei îmbrăcate în burqa tăiate cu o linie roșie. Sub fotografie stă cu litere mari subtitlul: „Asta i-a promis Maia Sandu cancelarului Germaniei.”

De ce e falsă?

Maia Sandu a dezmințit știrea. Conform ei,

„este o minciună care a pornit de la un pamflet, dar este distribuită prin televiziunile socialiștilor și democraților. De aceste minciuni cred că vom vedea și în continuare. Au mai rămas două zile de campanie și ne întrebăm ce altceva o să mai inventeze această guvernare și opoziție de buzunar pentru ca să ne intimideze pe noi și pentru ca să manipuleze oamenii”1

În plus, chiar să fi dorit vreun candidat din Moldova să facă astfel de înțelegeri, n-ar fi putut. Președintele Republicii Moldova nu are competențe ce țin de admiterea solicitanților de azil în Moldova. Conform Legii privind azilul în Republica Moldova2, acest proces este gestionat de Ministerul Afacerilor Interne prin Biroul de Migrație și Azil. Cu alte cuvinte, de Guvern. Tot Guvernul e responsabil de cooperarea internațională în domeniu. Iar legislația privind statutul străinilor în Republica Moldova e creată de Parlament. Astfel, președintele Moldovei nu are nici în clin nici în mînecă treabă cu acceptarea refugiaților pe teritoriul Moldovei.

Cui convine minciuna?

Astfel de articole denigratoare convin în mod evident principalului concurent al Maiei Sandu la alegerile prezidențiale – Igor Dodon. Sperietoarea cu refugiați, alimentată intens de propaganda rusă în ultimii ani, poate avea efect puternic asupra oamenilor expuși știrilor de la posturile rusești. Fără a înțelege că au în față o știre inventată, alegătorii vor fi demotivați să voteze pentru Maia Sandu.

La fel, știrile de acest gen pot influența simpatiile geopolitice ale cititorilor, cultivînd euroscepticismul.

Cine a preluat-o?

Articolul a fost publicat pe site-ul ziarului la 25 octombrie și a fost preluat a doua zi de point.md3. newsru.md4 și pe mai multe agregatoare de știri, toate cu trimitere la articolul original de pe kp.md5.

Sursa primară a articolului de pe kp.md, pe care Igor Crudu o menționează drept „unele surse mass-media” însă este site-ul de pamflete guralumii.net6. Anume aici a apărut prima dată informația despre „înțelegerea dintre Maia Sandu și Angela Merkel”.

Site-ul guralumii.net a fost creat la 7 septembrie 2016 și nu conține nicio informație despre cine scrie acolo și cine îl gestionează.
Gura lumii.
Serios?